Для того щоб дитина могла зрозуміти стан нужденної людини або людини, яка зазнає великих труднощів, запропонуйте їй зіграти роль тих людей, яких ми часто зустрічаємо в повсякденному житті.
Записуйте й аналізуйте всі складнощі, негаразди й емоції, пов'язані з кожною конкретною ситуацією. Найголовніше, щоб дитина відчула на собі, яку реакцію викликає прояв співчуття до людини (наша емпатія у ставленні до неї), і завдяки своєму новому ігровому досвіду в подальшому діяла трохи інакше, зустрічаючи людей, ролі яких вона виконувала.
Рольова гра № 1. Як живеться людині з переломом руки
Уранці візьміть атласну стрічку або звичайний бинт і забинтуйте праву руку дитини в зігнутому положенні під кутом 90°, як це зазвичай буває в таких випадках. Використовуйте також широку стрічку як фіксатор, вона буде утримувати руку в горизонтальному положенні.
Нехай дитина продовжує проводити свій день, як зазвичай, але з пов'язкою на руці. У результаті вона на власному досвіді зрозуміє, що при цьому важко:
- Одягатися за допомогою однієї руки.
- Розчісувати волосся лівою рукою (дівчинці) й укладати їх без допомоги правої.
- Грати у відеоігри за допомогою однієї лівої руки (хлопчику).
- Піднімати однією рукою такі громіздкі речі, як корзина для білизни чи стілець.
- Пропустити заняття плаванням у басейні через забинтовану руку.
- Зав'язати шнурки однією лівою рукою тощо.
- Допоможу їй зібрати книги й понести шкільний рюкзак.
- Відкрию або притримаю їй двері.
- Допоможу їй зав'язати шнурки.
- (Дівчинка) Допоможу однокласниці розчесати й укласти волосся після прогулянки.
- Спитаю, чи не болить її рука сьогодні, і побажаю їй якнайшвидшого одужання.
Дитина вдягає темну пов'язку на очі й намагається в супроводі дорослого виконати хоча б малу частину того, що вона робить щодня вдома й за межами дому, наприклад, на дитячому майданчику.
Побувавши в ролі сліпої або зі слабким зором людини, дитина усвідомлює, що:
- На тебе постійно звертають пильну увагу.
- Ти повинен часто просити про допомогу.
- Ти можеш не знати, над чим сміються люди, і думати, що вони сміються над тобою.
- Ніхто не хоче з тобою грати.
- Важко знайти й зібрати шкільне приладдя тощо.
- Не буду дивуватись і витріщатись на неї, навіть якщо вона мене не бачить. Замість цього я буду їй посміхатися.
- Спитаю, чи не хоче вона пограти зі мною, тому що є ще багато ігор, в які можна грати разом.
- Спитаю в неї, чи потрібна їй моя допомога.
- Якщо навкруги відбуватиметься щось цікаве, я розповім їй про це, щоб вона не подумала, що інші діти сміються з неї.
Запропонуйте дитині добровільно відмовитись від сніданку чи обіду для того, щоби краще зрозуміти тих дітей, які часто опиняються в такій ситуації. У цьому випадку вона зрозуміє на власному досвіді, що:
- Їй весь час хочеться їсти.
- Вона дивиться на їжу інших людей, і їй хочеться з'їсти хоча би шматочок того, що вони їдять.
- У животі постійно бурчить.
- З'являється дратівливість тощо.
- Частково або повністю віддам їй свій шкільний сніданок або іншу їжу.
- Буду уважним й терплячим до неї, тому що в неї бурчить у животі та вона, імовірно, роздратована.
- Розуміти те, що відчуває інша людина.
- Піклуватися про інших за допомогою добрих думок, слів і вчинків.
- Допомагати й віддавати.
- Слухати й бути терплячим.
Немає коментарів:
Дописати коментар