Рольові ігри для моделювання бажаної поведінки
Одним з найлегших та ефективних способів моделювання поведінки є рольові ігри. За їх допомогою дитина навіть не помітить, що залучилась до процесу навчання, оскільки буде повністю захоплена грою, що асоціюється в неї тільки з найприємнішими й радісними враженнями, які не обтяжені батьківськими повчаннями.
Для більшого успіху не варто обмежуватись тільки рольовими іграми, краще комбінувати різні способи виховання, просто рольові ігри – це один зі способів, завдяки якому ви зможете легко й досить швидко прищепити дітям бажану поведінку непомітно для них самих.
Сценарій рольової гри «Доньки-матері навпаки»
Коли мама грає вдома зі своєю донькою, вона може помінятися з нею ролями. Мама буде грати роль маленької донечки, а та буде в ролі мами.
Таким чином, донька, яка буде грати роль уявної мами, почує на свою адресу такі фрази:
- «Чим я можу допомогти тобі, мамо?».
- «Я зроблю це для тебе, мамо».
- «Ой, я розкидала всі іграшки по підлозі. Я зараз же їх зберу».
- «Мамо, подивись! Я навчилася шукати й виймати хустинку із шухляди, нічого не розкидаючи!».
- «Так, матусю», «Звісно, матусю».
- «Що будемо робити далі, матусю?».
У рольових розмовах діти зможуть навчатись без отримання багатослівних прямих указівок. Знайдіть час, щоби пограти й використати рольові ігри для моделювання належної поведінки дитини.
Так, життя батьків і особливо мам дуже напружене, і знайти час буває складно. Іноді важко уповільнити темп і цілеспрямовано існувати в повсякденній взаємодії з дитиною. Але навіть якщо ви просто граєте з дитиною в ляльки або в супергероїв, будуєте будиночок з кубиків або ремонтуєте іграшковий автомобіль, ви завжди можете інтегрувати в ігрові ситуації елементи цілеспрямованого навчання й використовувати в розмові з дитиною ті слова та фрази, які ви згодом хотіли би почути від неї.
Робота над помилками: як реагувати на небажану поведінку
Часто буває так, що рольових ігор або словесних інструкцій недостатньо для того, щоб дитина могла уникнути неслухняності чи помилок. Помилки неминучі, і, щоб ефективно працювати над ними, батьки повинні вибрати найбільш дієвий спосіб реагування на небажану поведінку дитини.
Існує безліч способів того, як батьки можуть це зробити. Не варто й казати, що крики, сварки й погрози не є конструктивним способом реагування. Про один з ефективних способів ми писали у статті «Дисципліна: система використання жетонів». Ще однією успішною моделлю реагування є «Надання понаднормової роботи».
Якщо дитина виявляє явні ознаки неслухняності, один з батьків може спокійно сказати: «Мені дуже шкода, що ти мене не послухався. Ти повинен виконати для мене понаднормову роботу». Діти вчаться не сперечатися з батьками із цього приводу, бо знають, що в цьому випадку вони отримають більше одного завдання й не звільняться до того часу, доки сумлінно їх не виконають.
Серед відповідних робіт можуть бути прибирання у своєму столі, у своїй кімнаті, чищення та розкладання взуття в шафі, протирання плінтусів або меблів від пилу тощо.
У результаті діти зрозуміють, що будь-яка дія має свої наслідки, навчаться відповідати за свою поведінку та ще більше привчаться до праці. Така понаднормова праця не буде для них приниженням або образою, оскільки допомога батькам вдома і так є їхнім прямим обов'язком як членів сім'ї, і оскільки ви не будете казати їм про цей «борг» принизливим або образливим тоном, вони будуть ототожнювати його із заслуженим наслідком своєї неслухняності.
Немає коментарів:
Дописати коментар