Останні технологічні досягнення
вплинули на багато сфер нашого життя і змінили те, як ми спілкуємося,
співпрацюємо, вчимося і, звичайно, навчаємо інших. Водночас ці успіхи
розширили наш словник, додали до нього визначення, наприклад, цифрових
аборигенів, цифрових емігрантів, а також – “учителя XXI століття.”
Поки пишу цей допис, намагаюся згадати,
чи чула я коли-небудь такі фрази, як “вчитель XXI століття” або “вчитель
XIX століття.” Швидкий пошук Google запевняє мене, що немає таких
словосполучень. Зміна “XX” на”XXI” приносить зовсім інші результати:
школи XXI століття, освіта XXI століття, учитель XXI століття, навички
XXI століття – все там! Я пошукала і в Twitter Hashtags і Amazon, але
результати виявились такими ж самими – нічого про “вчителя XXI
століття”, але дуже багато для ” XXI “: # teacher21, # 21stcenturyskills
#21stCTeaching. Книг з назвами, що включають”XX століття” також немає,
але є досить багато про викладання XXI століття.
Очевидно, що навчання в XXI столітті
зовсім інше явище. Ще ніколи навчання не відбувалось так, як зараз:
скрізь, весь час, на будь-яку можливу тему, підтримуючи будь-який
можливий стиль навчання. Але що це означає бути вчителем XXI століття?
Нижче 15 характеристики вчителя XXI століття:
Оскільки учні мають доступ до будь-якої інформації, звичайно, немає змісту “годувати їх з ложечки”
знаннями або вчити за принципом “всі однакові”. Учні мають різні
особливості, цілі й потреби, і пропонувати персональний підхід не тільки
можливо, але й бажано. Коли учні роблять власний вибір, вони наче
«володіють» своїм навчанням, а це підвищує внутрішню мотивацію і вимагає
більших зусиль – ідеальний рецепт для поліпшення результатів навчання!
Сьогоднішні учні мають найновіші
технологічні інструменти, але, їх використання у багатьох випадках ледь
виходить за рамки спілкування з родиною та друзями за допомогою чату,
повідомлень або дзвінків. Навіть якщо учні в даний час вважаються
цифровими аборигенами, багато з них – далекі від виготовлення власного
цифрового контенту. У той час як вони володіють власними дорогими
пристроями з можливостями писати блоги, створювати інфографіку, книги,
відео… у багатьох класах, як і раніше, їх просять вимкнути всі пристрої.
А паперові зошити, на жаль, часто просто викидають. Якщо ж дати учням
шанс, вони можуть створювати гарні і творчі блоги, фільми, або цифрові
історії, якими вони будуть пишатися і ділитися з іншими.
Для того, щоб мати можливість
запропонувати учням вибір, в нагоді стане власний досвід і знання.
Технології продовжують розвиватись, їх потрібно розуміти. Перевага в
тому, що нові технології є новими як для новачків, так і досвідчених
викладачів. Я користувалась підпискою на сайті http://www.lynda.com, який має багато ресурсів для вивчення нових технологій.
Сучасні засоби дозволяють легко дізнатися
про інші країни і людей з перших вуст. Звичайно, підручники ще
достатньо важливі, але якщо можна було б вивчати мови, культури,
розвивати комунікативні навички і фактично говорити з людьми з інших
частин світу?!
Дивно, що хоча всі інструменти доступні,
ми як і раніше дізнаємось про інші культури, людей і події зі ЗМІ. Варто
навчати учнів, як використовувати такі інструменти, щоб вони могли
“відвідати” будь-який куточок планети.
Ще раз: коли учні побачать свої пристрої в
якості цінних інструментів, які підтримують знання (а не відволікають),
вони почнуть їх використовувати з навчальною метою. Я пам’ятаю мої
перші роки викладання, коли я не дозволяла використовувати мобільні
телефони в класі, і пробувала пояснити кожне нове слово або відповісти
на будь-яке питання самостійно. Сьогодні я навіть і не подумаю це
робити!
Я дізналася, що різні учні мають різні
потреби, коли мова заходить про те, що їм потрібна допомога з новими
словами або пошуком відповідей на запитання. Тому немає необхідності
витрачати час і щось пояснювати, що може бути корисно тільки одному або
двом учням. Навчання полягає в тому, щоб зробити учнів незалежним і
навчити їх шукати відповіді.
Я бачила позитивні зміни з тих пір, як я
почала використовувати пристрої з навчальною метою. Насправді, іноді я
навіть відповідаю: “Я не знаю – використовуйте Google і розповідайте нам усім”.
Я писала про важливість блогів, як для
учнів, так і для вчителів. Навіть мої новачки з англійської бачили, як
важливо писати для реальної аудиторії і бачити їхню цифрову присутність.
Питання чи бути блогу, чи ні, більше не має стояти перед нами.
Ще один важливий пункт для зменшення
паперової роботи – організувати навчальні матеріали для своєї діяльності
на своєму власному веб-сайті. Давайте посилання на онлайн ресурси і
пропонуйте дискусії онлайн. На відміну від паперової роботи це дозволяє
учням обмінюватися думками і ресурсами у більш організованій формі.
Технології дозволяють співпрацювати з
іншими вчителями та учнями. Створення цифрових ресурсів, презентацій та
проектів разом з іншими педагогами і учнями зробить діяльність у класі
реальною. Співпраця повинна виходити за рамки спільного використання
документів за допомогою електронної пошти або створення PowerPoint
презентації. Багато великих ідей ніколи не виходять за рамки розмови або
паперу, що є великою втратою! Співпраця в глобальному масштабі може змінити весь наш досвід!
Участь у Twitter-чаті є найбільш дешевим і
ефективним способом організувати свою власну аудиторію, що
залишатиметься в курсі досліджень, ідей і питань у певній галузі. Ми
можемо рости професійно і розширювати наші знання, якщо щодня
розмовляємо про свою працю.
Залучайте однодумців! Знову ж таки,
сьогоднішні інструменти дозволяють зв’язатись із будь-ким у будь-якому
місці, у будь-який час. У вас є питання до експерта або колеги? Просто
підключіть їх за допомогою соціальних медіа!
Сьогодні учні мають доступ до
оригінальних документів, текстів, експертів зі всього світу, а також
однодумців, що вивчають такий самий предмет в іншому кутку світу. Вони
повинні розвивати в собі здатність критично мислити та ставити правильні
запитання, проводити дослідження, контактувати експертів та створювати
проекти, користуючись ресурсами, що вже є у них в руках. Все чого
потрібно їм від вчителя – це супровід!
Це може видаватись очевидним, але для
сьогоднішніх вчителів важливо моделювати, як правильно використовувати
соціальні медіа, як виробляти і публікувати цінний контент, як
організувати спільне використання ресурсів онлайн. Підтримання
професійної поведінки і в класі, і онлайн допоможе побудувати позитивну
поведінку учнів.
Це може здатися складно, але кодування не
що інше, як певний рівень грамотності в наш час. Як олівець або ручка
були “інструментами” XX століття, сьогодні вчитель повинен вміти
працювати з сьогоднішнього ручкою і олівцем, тобто, комп’ютером.
Програмування дуже цікаво вивчати. Коли напишеш сторінку на HTML –
дивовижні почуття! Знову ж таки, це lynda.com чудовий ресурс, щоб почати програмувати!
Я запрошую вас розширити вашу скриньку
інструментів і спробувати нові способи викладання, яких ви ще не
пробували – навчайте за допомогою соціальних медіа, замініть підручники
на веб-матеріали. Не заради самих ресурсів, а заради учнів!
З тих пір, як я почала використовувати
TED-ролики і робити власні події на основі цих відео, мої учні стали
давати мені більш позитивні відгуки. Вони люблять використовувати
Facebook для обговорення та анонсів з класу. Вони цінують новинки – НЕ
нові інструменти, але нові, більш продуктивні і цікаві способи їх
використання.
Оскільки нові технології продовжуватимуть
з’являтись, навчання і призвичаювання до них є надзвичайно необхідним.
Добрі новини – це завжди весело, і навіть 20 хвилин в день – це довгий
шлях!
Як завжди, діліться своїм баченням і коментуйте!
Щасливого викладання у XXI столітті!
Немає коментарів:
Дописати коментар